Dag 1 på Webbdagarna 2016 i Stockholm

I år var jag på plats för årets upplaga av Webbdagarna, ett av Sveriges ledande event för alla som arbetar med digital marknadsföring. Läs mitt inlägg för en sammanfattning av första dagen på Webbdagarna i Stockholm 2016.

webbdagarna2016

Content marketing: Beach 2016, B2B och SEO

content-marketing-beach2016-akamai-webbdagarna

Erik Henriksson och Anders Persson från Akamai tipsade om hur man skapar en webbplats som är bättre, snabbare och snyggare genom att ha tydliga mål – precis som man behöver för att lyckas med sin träning inför Beach 2016.

”Många webbplatser är idag fat and happy och behöver komma i form”

webbdagarna-pontus-staunstrup-content-marketing

Pontus Stauntstrup, digital strateg och ansvarig för innehållsstrategi & sociala medier på PostNord, pratade om content marketing B2B. Pontus tog bland annat upp vikten av en grundlig målgruppsanalys eftersom det underlättar arbetet med att skapa innehåll som utgår från målgruppen.

”Det säkraste sättet att misslyckas med content marketing är att bara sätta igång utan att implementera strategier och processer”

SEO-expterten Jonna Tetzlaff från Digital Dominance pratade om vikten av intressant, länkvänligt och delbart content som stärker SEO-arbetet.

”Ju tråkigare en produkt är desto mindre håller konkurrenterna på med content marketing”

Digitala trendspaningar 2016

digital-trendspaning-webbdagarna-2016-stockholm

Efter contentspåret och lite fikapaus var det dags för digital trendspaning med Sofia Svanteson från Ocean Observations, Digge Zetterberg från The North Alliance och Darja Isaksson från Ziggy Creative Colony:

  • Inclusive design
  • Artificial Intelligence
  • Demokratisering av medicinsk vetenskap och välfärdsdata

Adam Smiley Poswolsky: ”How to Attract, Retain and Empower Millennial Employees”

adam-smiley -poswolsky-webbdagarna

Ben Jones: ”The Parenting of Creativity”

ben-jones-webbdagarna-2016

Vill du läsa mer? På Meltwaters blogg hittar du en längre summering av dag 1 på Webbdagarna

Missta inte min summering av ”Sociala medier 2.0” under dag två på Webbdagarna 2016 i Stockholm.

One thought on “Dag 1 på Webbdagarna 2016 i Stockholm

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *