Omvärldsbevakning

I kursen sociala medier med Daniel Erkstam har vi fått i uppgift att göra en omvärldsbevakning av valfritt företag. På förra lektionen gick vi igenom vad en omvärldsbevakning är, varför man gör den och vad det finns för olika verktyg som man kan använda sig av.

Vad?
Omvärldsbevakning är en process där företag och organisationer samlar och analyserar information från olika källor. Genom omvärldsbevakning kan man se hur det pratas om olika företag och få koll på marknad och konkurrenter.

Varför?
Syftet med omvärldsbevakning är att ta reda på vad som händer i omvärlden för att kunna positionera sig. Genom att bevaka konkurrenter och förändringar på marknaden, kan företag och organisationer hålla sig uppdaterade och ligga steget före.

Verktyg
Idag sker den största delen av omvärldsbevakning på nätet och det finns en mängd olika verktyg att använda sig av. Utbudet består dels av gratisverktyg och dels av betalverktyg i varierande prisklass. Här är några exempel på verktyg för omvärldsbevakning:

  • Lissly & Notified – två jämna konkurrenter inom betalverktyg som bevakar och analyserar sociala medier.
  • Meltwater – ett betalverktyg för mediebevakning av redaktionella medier, sociala medier och offentliga protokoll.
  • Twingly – gratis sökverktyg för att hitta vad det bloggas om, har även en betaltjänst för företag.
  • Tagboard –  använder hashtags för att söka efter och samla inlägg från sociala medier som Twitter, Facebook och Instagram. Visar resultatet på en tagboard och finns både som gratisverktyg och som betalverktyg.
  • Netvibes – gratistjänst för omvärldsbevakning som samlar flöden och presenterar innehållet i ett läsverktyg.

Min grupp valde att göra en omvärldsbevakning av Medieinstitutet och idag träffades vi på skolan för att göra klart vårt arbete. På onsdag ska vi redovisa och berätta vad vi har hittat i vår omvärldsanalys och vilka verktyg som vi har använt oss av :)

medieinstitutet-grupparbete-omvarldsbevakning

5 comments on “Omvärldsbevakning

  1. Hej Alexandra!

    Stina heter jag och skiver från Lissly HQ! :) Jag funderade på hur det gått för er mediainstitutare och tänkte att någon smart en med en blogg kanske länkat till oss, och så hittade jag dig! :) En riktigt schysst blogg också, väldigt intressant läsning! Lagom professionellt och personligt skulle jag säga. Och smart att hålla kolla på allt du lär dig! Synd dock att du inte skrivit något än om resultatet kring omvärldsbevakningsuppgiften.. Jag skulle gärna läsa om det! :)
    Jag vet inte om du använde vårt verktyg för din uppgift, men hoppas det verktyg ni använda lyckades få fram det ni ville ha! Säg gärna till om du kom på något som du saknade, du är ju framtiden i branchen och det är dig och dina vänner vi vill göra nöjda!

    Ha en fin måndag!

    Bästa,
    Stina

    1. Hej Stina!

      Kul att du hittade hit och roligt att du gillar bloggen! Jag har valt att inte skriva om resultatet specifikt, eftersom vi vill arbeta med varumärkets omvärldsvärde för att kunna presentera ett vassare resultat i en ny bevakning längre fram :)

      Lissly var faktiskt ett av verktygen vi använde och vi tyckte det var ett bra och effektivt bevakningsverktyg :) Jag tilltalas av Lisslys design och användarvänlighet, spontant saknade jag en funktion som gör det lättare att filtrera positiva/negativa resultat. Nu provade vi bara Lissly i några dagar och det finns säkert mer att lära sig om hur man bäst använder verktyget. Hör av mig om det är något jag undrar över!

      Undrar du något om utbildningen eller har information som du tror vi har nytta av framöver får du gärna höra av dig, antingen via bloggen eller på alexandra_holm@outlook.com. Vet du något företag som är intresserade av att ta emot praktikanter från utbildningen får du också gärna säga till! :)

      Tack för din kommentar och ha en trevlig kväll!

      /Alexandra

      1. Hej!

        Det låter väldigt intressant! Vad spännande! Jag ska se till att hålla mig uppdaterad här då :)

        Vad kul att ni använde oss, och tack för tydlig och bra feedback! Tyvärr är det tekniskt väldigt svårt att filtrera på sentiment då ironi och oväntade ordval skapar stora felmarginaler, men vi jobbar just nu på en bättre lösning för det än vad vi har idag! Ett steg i taget :) Och hör gärna av dig om du undrar något vidare om Lissly som verktyg eller företag!

        Jag ska kika lite närmre på er utbildning. När börjar er praktikperiod? Vad är det meningen att ni ska lära er under praktiken? Intresserade personer med nya perspektiv är alltid intressant att få in på ett företag. Beroende på person och timing kan en praktikant med en idé om vad den vill lära sig mer om absolut vara aktuellt hos oss. Och hör jag om andra företag som vill ha praktikanter säger jag till!

        Tack själv för ditt svar och ha en fortsatt härlig torsdag! :)

        Allt gott,
        Stina

        1. Hej!

          Ja verkligen! Har även planer på ett utförligare inlägg om omvärldsbevakning framöver! :)

          Varsågod! Förstår det, just ironi och t ex svordomar måste vara problematiskt att filtrera korrekt. Spännande att höra att ni arbetar på en lösning! :)

          Gör så! :) Första praktikperioden är 6 veckor, den börjar i slutet av januari 2015 och pågår mellan 26/1-6/3. Meningen är att vi ska få en introduktion till branschen, kunskap om yrkesroller och vilka krav på kompetens som finns. Helt enkelt få insikt i hur företaget arbetar och såklart få möjlighet att utföra relevanta arbetsuppgifter under handledning.

          På Lissly vore det intressant att lära sig hur ni strategiskt arbetar med er kommunikation, marknadsföring och närvaro på sociala medier. Nyfiken på hur kontakten med kund ser ut och hur ni arbetar med relationsbyggande. Eftersom ni är en del i en växande bransch och dessutom blev utsedda till Sveriges bästa mediebevakare 2014, är det spännande hur ni arbetar med att förmedla vikten av omvärldsbevakning, vässar verktyget och hanterar såväl konkurrens som marknadens krav :)

          Tack för ditt svar och ha en trevlig söndagskväll!

          /Alexandra

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *