Please Copy Me – Mattias Åkerberg

Idag hade vi en inspirerande eftermiddagsföreläsning på skolan med Mattias Åkerberg. Mattias jobbar som frilanscopywriter, driver reklambyrån Please Copy Me och har tillsammans med Christer Wiklander skrivit boken ”Sälj det med ord”.

Mattias berättade om sin egen, bitvis krokiga väg, till drömyrket som copywriter och delade med sig av sin kunskap inom reklambranschen. Vi fick många matnyttiga tips på hur man skriver bättre reklamtexter, förverkligar sina drömmar och blir mer kreativ.

please-copy-me-mattias-akerberg

”Att arbeta som copywriter är att både vara skribent, försäljare och psykolog på samma gång”
Att skriva copy handlar om att skriva på ett sätt som får folk att känna och agera på ett visst sätt.

Bra reklamtexter får saker och ting att hända och får människor att till exempel:
•    Köpa saker
•    Sluta med någonting eller börja med någonting
•    Ändra attityd.

För att lyckas med det kräver därför yrket att man både är en vass skribent, kan försäljning och har förmågan att förstå psykologin bakom hur människor tänker.

Reklamens recept ”Krångla inte till det”
Arbeta med budskap som man förstår – enkla, tydliga och lätta att ta till sig!

Tre ord som fungerar som checklista när man ska skriva en reklamtext:
VETA – Reklamtexter förmedlar ny kunskap och säger någonting till läsaren som hen inte redan vet.
GÖRA – Reklamtexter ska få läsaren att göra någonting och berätta vad den vill att den ska göra!
KÄNNA – Reklamtexter får läsaren att känna någonting genom att arbeta med tonalitet (rösten hos varje varumärke).

”En regel inom copy är att alltid säga det viktigaste först, eftersom du inte vet när mottagaren slutar läsa”

Sälj det med ord
Som copy har man språket som arbetsverktyg. I vårt aktiva ordförråd använder vi ungefär 50 000 ord men egentligen finns det obegränsat med ord eftersom språket växer hela tiden. Har man till exempel 13 ord kan man kombinera de med varandra och få 6,2 miljoner kombinationer (!)

Viktigt att arbeta med att hitta på egna ord som både skapar associationer och kreativitet.

salj-det-med-ord

HEJ NYORD!
Störlurar – Störande hörlurar som läcker ljud
Jobby – Jobbet som hobby
Digilog – Kombinerar digitalt och analogt

Blandad inspo och trendspaning
Skriv inte texter som vill sälja utan skriv istället texter som får folk att vilja köpa
Våga vara nyfiken och fortsätt att lära dig nya saker
Sluta aldrig att leka, skratta och vara barnslig – de bästa idéerna föds när man har roligt
Experimentera och var inte rädd för att misslyckas
Våga prova nya tankar och idéer – kommer du på en bra idé, håll fast vid den!
”Framtiden är digilog”

mattias-akerberg-copywriter

2 comments on “Please Copy Me – Mattias Åkerberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *