#SEOdagen på Internetdagarna 2015

Internetdagarna är en av Sveriges viktigaste mötesplatser för oss som älskar internet. I år var jag på plats igen och valde passet ”Sökmotoroptimering idag” dag två på #ind15. Här kommer min sammanfattning av passet där SEO stod i fokus på Internetdagarna 2015.

webbkommunikator-sociala-medier-medieinstitutet-internetdagarna-2015
Trötta men glada studenter från Medieinstitutet och Örebro universitet på årets Internetdagarna, tack för studentbiljetterna IIS!

Sökmotoroptimering idag

maria-zerihoun-bloggcoach-seodagen-ind15

Maria Zerihoun, specialist på sociala medier och grundare av Bloggcoach, höll i SEO dagen och inledde med att prata om Googles mäktighet och om de många åsikter som finns inom SEO idag.

Trendanalys SEO

topvisible-seodagen-google-internetdagarna2015

Maria Eckerwall, vd på Top visible och Magnus Äng, medgrundare, gav oss en trendspaning inom området för SEO och intressanta exempel på micromoments inom sök

”Google vill inte bara läsa utan hen vill även förstå”

Vinnande SEO strategier

Carl-Gustav Öberg, vd för Better Online, pratade om vad som behövs i en vinnande SEO strategi och kom med konkreta exempel på en sådan strategi.

seodagen-betteronline-seo-internetdagarna

10 utmaningar för dagens SEO:are

Petra Snickars och Linn Hallnäs, sökstrateger på Digitalbroker, pratade om de utmaningar som finns för de som jobbar med SEO idag och diskuterade bland annat kopplingen mellan organiskt och köpt sök.

petra-snickars-linn-hallnas-digitalbroker-seodagen-ind15

Redaktionell sökmotoroptimering

Christian Olofsson, SEO specialist på LRF media, pratade om utmaningarna för redaktörer när det gäller att skapa digital innehåll av och gav oss exempel på hur en arbetsprocess med SEO tänk för redaktörer kan se ut.

christian-olofsson-lrfmedia-seo-internetdagarna

SEO & sociala medier

Ingela Ottosson, Head of search på IUM, pratade om diskussionen kring det eventuella sambandet mellan SEO och sociala medier och huruvida de sociala nätverkan har någon påverkan på SEO. Bland annat så lärde jag mig att kommunicera och leverera en och samma URL eftersom flera olika varianter är dåligt ur ett SEO perspektiv.

ingela-ottosson-ium-seo-sociala-medier-internetdagarna

Long Tail SEO

Carsten Schmidt, Senior Consultant på Klikki, pratade om hur en marknadsdriven webbplats kan använda sig av Long Tail SEO för att öka sin ranking, trafik och sitt engagemang. Första gången jag kom i kontakt med begreppet long tail var under min praktik på CareerOn så det var defintivt intressant med en uppdaterad dragning kring detta.

carsten-seo-klikki-longtail-ind15

”Long Tail search is an information architecture challenge”

Att visa resultatet av SEO arbetet

SEO dagen avslutades med Johan Johansson, digital analytiker på Outfox, som gav oss matnyttiga tips på hur vi kan bli bättre att utvärdera, följa upp och visa resultatet av vårt SEO arbete.

johan-johansson-outfox-seodagen

#seodagen

Sammanfattningsvis kan jag säga att SEO dagen var ett riktigt bra pass där jag både fick inspiration och konkreta tips på hur jag själv kan bli vassare på SEO. Extra kul var även att vi lyckades få #seodagen att trenda på Twitter och att jag var en av supertwittrarna som fick pris under dagen ;)

bloggcoach-seodagen-internetdagarna-2015trending-in-sweden-seodagen

alexcrystals-seodagen

alexcrystals-twitter-pris-seodagen

Fler blogginlägg från #ind15

Årets keynotes på Internetdagarna 2015
Var är brudarna? På #ind15

Tack för i år Internetdagarna, vi ses 2016!

2 comments on “#SEOdagen på Internetdagarna 2015

  1. Det var en trevlig sammanfattning, faktiskt den första har stöt på. Själv hade man ju knappt tid att fundera på att deltaga på något sätt. Fin blogg förresten, keep up the good work!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *