Sociala medier 2.0: Dag 2 på Webbdagarna 2016

Sociala medier 2.0: Snapchat, Outside Insight & kundrelationen i fokus

sociala-medier-webbdagarna-2016-alexandra-holm

I år var jag på plats för årets upplaga av Webbdagarna, ett av Sveriges ledande event för alla som arbetar med digital marknadsföring. Läs mitt inlägg för en summering av kunskapsspåret ”Sociala medier 2.0” under dag två på Webbdagarna i Stockholm 2016.

Snapchat för företag med Sara Öhman

snapchat-sara-ohman-webbdagarna

Sara Öhman är konsult och utbildare inom digital marknadsföring. Under kunskapsspåret på temat ”Sociala medier 2.0” tipsade Sara Öhman om 7 saker som företag kan och bör göra på Snapchat:

1. Tempo: På Snapchat är det viktigt med högt tempo, posta därför helst åtminstone 5 snaps om dagen.

2. Känsla: Arbeta med känsla och posta snaps som faktiskt berättar något!

3. Skaffa vänner

För att företag ska lyckas med Snapchat är det viktigt att skaffa vänner på kanalen. Glöm inte att berätta att ni faktiskt finns på Snapchat och marknadsför ert konto i företagets andra kanaler på sociala medier.

4. Snacka: På Snapchat funkar det inte att vara passiv. Företag måste aktivt snacka, svara och skapa dialog.

5. Utmana era konkurrenter: Ett bra tips är att utmana era konkurrenter på Snapchat och arbeta med tävlingar eller välgörenhet via kanalen.

6. Spana: Spana och följ intressanta konton på Snapchat för att få inspiration till företagets egna innehåll.

7. Sponsra: Annonsering på Snapchat är ännu inte möjligt för svenska företag men kommer definitivt bli det så småningom. Tills dess kan ni arbeta med att sponsra bloggare, som kan marknadsföra företagets produkter genom unboxing på sina egna Snapchat-konton.

sara-ohman-snapchat-tips-webbdagarna-2016

#OutsideInsight med Niklas de Besche från Meltwater

outsideinsights-webbdagarna-meltwater

Niklas de Besche är Executive Director på Meltwater ansvarar för Meltwaters globala produktportfölj. Niklas pratade bland annat om hur man använder, förstår och filtrerar den enorma mängden data som finns online för att fatta välinformerade beslut.

Ett viktigt budskap från Niklas var att fokus har flyttats från intern till extern data vilket påverkar sättet att driva företag.

meltwater-niklasdebesche-webbdagarna-2016

Meltwater arbetar med att bevaka och analysera extern data med insikter från utsidan och kallar det för ”Outside Insight”. Outside Insight handlar om att analysera all den data som finns utanför det egna företaget och använda insikterna den ger för att lägga rätt strategier för till exempel sina sociala medier.

Lansering av KIT: kundrelationen i fokus

anna-loverus-kit-webbdagarna-2016

Anna Loverus arbetar som Distribution Manager på KIT och berättade om hur de arbetat systematiskt med läsarrelationer, närvaro och data vid lanseringen av det nya och framgångsrika Bonnierprojektet KIT som på mindre än ett år vuxit till Sveriges mest närvarande journalistiska satsning i sociala medier.

”Idag konsumerar de flesta sina Facebook flöden i mobilen, på väg hem från jobbet och ofta utan ljud. För KIT gäller det därför att anpassa vad vi vill berätta genom text, bild och video till en liten skärm.”

Anna pratade om utmaningarna och möjligheterna med att lansera ett nytt varumärke i ett digitalt landskap där det gäller att få med sig publiken. Som alltid handlar det om att använda rätt kanal, vid rätt tidpunkt och med rätt budskap för att skapa innehåll med kunden i fokus.

Missade du första dagen på Webbdagarna? Läs då min summering av dag 1 på #webbdagarna här.

Tack Webbdagarna för två inspirerande dagar med intressanta talare och nya insikter. Vi ses nästa år!

One thought on “Sociala medier 2.0: Dag 2 på Webbdagarna 2016

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *