Storytelling med Adidas #mygirls

Adidas kampanj #mygirls var fortsättningen på varumärkets största global kampanj ”all in” från 2011. Den nya kampanjen med budskapet ”all in for #mygirls”, riktade sig till kvinnor och lanserades i samband med Internationella kvinnodagen 2013. Jag anser att Adidas i denna kampanj aktivt arbetade med storytelling som både stärkte varumärket och framgångsrikt lanserade nya produkter.

Syftet var att inspirera kvinnor och lyfta deras passion för sport. Historien som Adidas berättar genom #mygirls är historien om girl power inom sport och träning. Kampanjen vill fira banden mellan kvinnor och hur de kan uppmuntra varandra. Ett bra grepp enligt mig är att den uppmärksammar kvinnliga idrottare inom sportens värld, en värld som generellt är mansdominerad. Eftersom manliga idrottare ofta ges mer utrymme i media, skapar kampanjen när den lyfter fram kvinnliga idrottare, positiva associationer hos den kvinnliga målgrupp man riktar sig till.

Kampanjen omfattade allt från TV reklam (i Kina, Ryssland och Korea), Youtube filmer, digitalt magasin, annonser, mikrobloggar, Instagram kampanj, ambassadörer till ett aktivt arbete med sociala medier. Varumärkeskampanjen var integrerad och budskapet ”all in for #mygirls” var genomgående i alla kanaler. Genom att använda samma budskap i alla kanaler blev det lättare för målgruppen att ta till sig budskapet och med hjälp av hashtagen #mygirls sprida det vidare.

Som ambassadörer för #mygirls använde Adidas idrottskvinnor som utövade en mängd olika sporter. Ambassadörerna delade med sig av sina historier, träningsrutiner, mål och berättade varför de gillar Adidas produkter. Utmärkande för kampanjen var att den inte enbart bestod av kvinnor som poserade i Adidas kollektioner på bild och i film. Istället hade kvinnorna i kampanjen alla en historia att berätta. Verkliga historier som de berättar och utövar i Adidas kollektioner.

Som en del av kampanjen ville man skapa medvetenhet kring och uppmärksamma kvinnliga idrottare från hela världen. Deras vardag visades i fyra filmer där en kvinnlig idrottare och hennes team utövar sporten de älskar och gör upp med de motgångar och kulturella skillnader som står i vägen. Filmerna frontade kvinnliga fotbollsspelare, cyklister, dykare och boxare från Jordanien, Nigeria, Storbritannien och Brasilien.

adidas-all-in-for-my-girls

Innehållet i Adidas digitala magasin #mygirls är uppdelat i stories, looks, happenings och connect. Under stories kan mottagarna läsa historier, bland annat från ett kvinnligt fotbollslag i Sydafrika, komplett med länkar till huvudpersonernas Facebook, Instagram och Twitterkonton. Looks visar upp Adidas kollektioner tillsammans med tips och direktlänkar för att köpa produkterna. Sektionen happenings bjuder på intervjuer, behind the scenes och tävlingar. Connect samlar de bästa #mygirls bilderna och som användare uppmanas du att dela dina favoriter och tagga@adidaswomen + #mygirls för en chans att dyka upp i flödet.

mygirlszine-adidas

Såväl de idrottskvinnor som frontar kampanjen som mottagarna själva sprider kampanjen och varumärket Adidas. I sin marknadsföring säljer inte Adidas enbart produkter, de säljer ett sätt att leva. Genom att köpa och använda produkter från Adidas blir du en del av varumärket. I kampanjen #mygirls används sociala medier som en plattform för sportintresserade kvinnor världen över. Likasinnade kan dela med sig av sin passion för träning, inspirera och motivera varandra att uppnå sina mål. Mottagare kan både dela med sig av sina egna historier och sprida kampanjens. Allt med Adidas som ursprunglig avsändare.

Med hjälp av storytelling tycker jag att Adidas i sin marknadsföring lyckades berätta intressanta historier och samtidigt visa upp varumärkets produkter. Genom det kunde kampanjen både arbeta med att öka Adidas försäljning och stärka dess varumärkeskapital. På nätet fortsätter kampanjen leva vidare och hashtags som #mygirls samt #adidasmygirls används fortfarande frekvent på Twitter & Instagram. Både av det egna kontot Adidaswomen och av Adidasfrälsta kvinnor världen över.

adidas-storytelling-adidaswomen

(Inlämningsuppgift i kursen sociala medier där vi skulle identifiera storytelling i valfri kampanj)
Adidas digitala magasin – mygirls.adidas.se

2 comments on “Storytelling med Adidas #mygirls

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *