Vilka är årets hetaste användartrender inom tech?

På IT-veteranernas nätverksmöte 10 maj presenterade Anna Selander, chef för Ericssons ConsumerLab, årets hetaste användartrender inom tech. Internables, virtual reality och AI var några av trenderna från rapporten ”10 Hot Consumer Trends 2016” som Anna berättade mer om för Dataföreningen och nätverkets medlemmar.

Genom konsumentforskning erbjuder Ericssons trendspaningsavdelning ConsumerLab unika insikter om hur konsumenter agerar och tänker på olika IT-produkter och tjänster. Varje år presenterar ConsumerLab en trendrapport över årets hetaste användartrender inom tech, baserad på intervjuer med 100 000 människor i över 40 länder. Statistiskt sett representerar det synpunkter från 1,1 miljard människor världen över.

10-anvandartrender-ericssonconumerlab-tech

Tech 2016: Internables, VR och AI

1. The Lifestyle Network Effect: Fler människor använder uppkopplade tjänster och utnyttjar fördelarna med ett allt bredare nätverk av konsumenter. 4 av 5 användare upplever även en livsstilsnätverksbaserad effekt när de använder internet.

2. Streaming natives: En av de mest framträdande förändringarna är den enorma mängden videoinnehåll som finns online. Dagens ungdomar kallas för streaming natives – på grund av den stora mängd tid de spenderar på Youtube varje dag.

2. AI ends the screen age: Artificiell Intelligens kommer göra det möjligt för människor att interagera med de objekt som finns omkring dem utan att behöva använda skärmarna på smartphones.

Wearables blir framtidens smartphones och huden vår nya touchscreen.

4. Virtual gets real: Vi lever i en tredimensionell värld men har fram tills nu levt tvådimensionellt på internet. Virtual reality kommer förändra detta och många konsumenter är intresserade av att använda virtuell teknik för allt från att titta på sport till att ta 3D- selfies och shoppa online.

5. Sensing homes: Smarta hem har ännu inte fått något stort genomslag. Något som kan ändras framöver om teknologin kan erbjuda det som konsumenterna faktiskt efterfrågar.

6. Smart commuters: Pendlare vill utnyttja sin restid på ett meningsfullt sätt. Framtiden handlar därför inte enbart om att transportera människor från A till B, utan även om att erbjuda de pendlarna möjligheten till värdefull restid.

7. Emergency chat: Samtidigt som vi pratar mindre i telefon spenderar vi allt mer tid på sociala medier. En naturlig utveckling blir därför att vi om några år kommer använda appar för att kontakta till exempel 112 vid en olycka.

8. Internables: Hälften av alla smartphone ägare tror att interna sensorer kommer att uppdatera oss på vårt välbefinnande inom 3 år. 8 av 10 vill använda tekniken för att förbättra förmågor såsom syn och hörsel.

9. Everything gets hacked: Hackningen av smartphones kommer att öka och många konsumenter tror att att virus kommer fortsätta vara ett stort problem. Trots att konsumenterna är medvetna om problemet, tar de det inte riktigt på allvar eftersom hotet upplevs som diffust.

10. Netizen journalists: Konsumenter delar allt mer innehåll och allt fler användare tar del av det innehåll som delas, vilket ökar konsumenters makt och möjlighet att göra sig hörda.

Läs mer om alla användartrender från Ericsson ConsumerLab på Dataföreningens webbplats.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *