Studera Webbkommunikatör Sociala medier på Medieinstitutet

studera-till-webbkommunikator-socialamedier-medieinstitutet

Hösten 2014 började jag studera till Webbkommunikatör inom sociala medier på Medieinstitutet. Med fyra månader kvar till examen, är det dags för ett inlägg med fakta och tips till dig som har planer på att söka till Medieinstitutet och är intresserad av utbildningen Webbkommunikatör Sociala medier.

Ansökan Webbkommunikatör/Sociala medier

Du ansöker till utbildningen direkt på Medieinstitutets hemsida där du hittar behörighetskrav och aktuellt arbetsprov för utbildningen. Mitt arbetsprov bestod av att berätta om två enligt mig lyckade kommunikationssatsningar och motivera varför. Jag valde att skriva om två helt olika kommunikationssatsningar, nämligen Glossybox och Feministiskt Initiativ.

GB_Logo
Glossybox

 

Intervju och antagning till Medieinstitutet

medieinstitutet-intervju-webbkommunikator

Efter att du har skickat in din ansökan, blir du förhoppningsvis kallad till intervju på Medieinstitutet. Där får du tillsammans med en grupp andra sökanden (runt 5-6 personer), träffa utbildningens rektor samt utbildningsledaren. Ni får en introduktion till skolan och utbildningen och får därefter berätta kort om er själva, vad ni gjort innan och varför ni vill läsa till Webbkommunikatör inom sociala medier.

Därefter får du göra en individuell, skriftlig uppgift och svara på frågor om dig själv, utbildningen och sociala medier. Sedan är det dags för personliga intervjuer. På min intervju fick jag berätta mer om en av kommunikationssatsningarna från mitt arbetsprov, svara på frågor och motivera varför de skulle välja mig som elev.

Som en vanlig arbetsintervju helt enkelt, där det gäller att sälja in sig själv och berätta varför man är rätt person för jobbet – eller i det här fallet utbildningen på Medieinstitutet.

Sedan är det bara att vänta och hoppas på att få en plats till utbildningen.. Urvalet är tufft eftersom antalet platser är begränsade och skolan vill välja elever som är motiverade att gå klart utbildningen. Webbkommunikatör/sociala medier startar en gång per år på höstterminen. När jag sökte hösten 2014 var vi runt 120 sökande, varav 35 personer blev antagna till utbildningen.

medieinstitutet-studera-webbkommunikator-sociala-medier

Utbildningens innehåll

Utbildningen Webbkommunikatör Sociala medier är en tvåårig yrkesutbildning, vilket innebär att den varvar teori med praktik. Under utbildningen läser vi kurser inom kommunikation, digital produktion, projektledning och praktiskt skrivande.

Sociala medier, marknadskommunikation, skriva för webben, WordPress, Photoshop, journalistiskt skrivande, InDesign, projektledning, html, målgruppsanalys..

Ofta har vi lektioner 4 av 5 dagar i veckan, där den femte dagen är till för eget arbete eller eventuella extrajobb. När vi inte är i skolan så är vi ute på praktik, eller LIA (lärande i arbete), som det heter på yrkeshögskolan.

wks14-webbkommunikator-medieinstitutet-socialamedier studera-till-webbkommunikator

Praktik under utbildningen Webbkommunikatör Sociala medier

Totalt har vi 26 veckors praktik, uppdelat på tre perioder under utbildningen. Som elev ansvar du själv för att söka och fixa praktikplats, vilket förbereder dig för arbetslivet och tränar din förmåga att söka och få jobb. Men självklart har Medieinstitutet ett brett kontaktnät, och skolan tipsar oss ofta om företag som är intresserade av att erbjuda praktikplatser inom vårt utbildningsområde.

Genom att vi har såpass mycket praktik, får vi arbetslivserfarenhet redan under utbildningen och såklart möjlighet att knyta värdefulla kontakter som kan leda till jobb.

Min första praktik  gjorde jag på Careeron där jag arbetade med content marketing och som social media manager. Min andra praktik gjorde jag på Jusek, där jag praktiserade som kommunikatör på kommunikationsavdelningen. I februari är det dags för min tredje och sista praktik innan examen, som jag kommer göra på Meltwaters analysavdelning.

Som ni ser öppnar utbildningen upp möjligheter för att jobba med en mängd arbetsuppgifter och på olika typer av företaget. Enligt mig är praktikperioderna det bästa med utbildningen eftersom man lär sig så otroligt mycket ute på LIA.

alexandraholm-praktik-webbkommunikator

Relaterade inlägg

Att skapa en blogg ingick i en av våra kurser inom digital produktion. Sedan jag började på Medieinstitutet, har mitt främsta fokus på bloggen varit att skriva om utbildningen och relaterade ämnen inom sociala medier och digital kommunikation.

Här hittar du ett urval av inlägg om min utbildning till Webbkommunikatör inom sociala medier, praktikperioder och skoluppgifter på Medieinstitutet:

Föreläsningar, projekt och skoluppgifter

Praktikperioder under utbildningen

I min kategori medieinstitutet på bloggen hittar du alla inlägg som är relaterade till utbildningen. Om du har några frågor om min utbildning får du gärna höra av dig, antingen via kommentarsfältet på bloggen eller på alexandra.holm@medieinstitutet.se :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *